sâmbătă, 22 iunie 2013

Adevarul despre BebeNou - Invataturi din experienta

Am o afacere on line, un magazin on line de articole pentru copii.
~20.000 de articole , din care ~ 4000 sunt hainute copii si bebelusi.

Am sa va povestesc cum poate un prost cu mintea odihnita sa-ti afecteze o afacere, ani de zile, intr-o ora de rautate.

Ma suna anul trecut in iarna unul de la o firma de curierat, nu dau numele, ca sa nu-i mai fac si alta reclama (oricum vad ca au disparut deja de pe piata).

Se prezinta la intalnire directorul de vanzari, un tip la 35-38 de ani, foarte jovial, un pic analfabet, multe dezacorduri, dar nah, am mai vazut oameni care sunt ok in meserie chiar daca n-au fost prieteni cu scoala.

"Suntem la inceput, firma mica, acoperim doar Bucurestiul, cu agenti cu scutere ca sa ne miscam rpd si sa avem costuri reduse. Astfel ca va oferim tariful x"; tarif bun, aproape la jumatate fata de ce-mi oferea mie Fan Curierul.

Mi s-a parut mie ca e cam ieftin, am si zis : "Pe mine clientul nu ma vede, nu stie ca sunt serios sau nu, firma de curierat este imaginea magazinului on line, clientul meu vede doar agentul dvs care livreaza, cum e imbracat, are si el o uniforma, cum se prezinta, este politicos si instruit, etc, iar la pretul asta sigur dati rabat la calitate, cum sa livrati asa ieftin fata de ceilalti!"
Ca nu, ca de fapt preturile celorlalti sunt umflate, ca n-am vazut ce s-au extins cativa curieri, ca pretul lor e cel corect, ca au agenti imbracati cu uniforme, cu ecuson, pe scutere, cu masini, zona centrala este acoperita si de oameni pe jos, pt livrarile de plicuri si colete mici...ma rog, argumenteaza omul, si decid sa le dau cateva colete, sa incercam o colaborare cateva saptamani, vedem daca sunt  seriosi si apoi le pot da mai mute colete. Ma si gandeam, daca sunt seriosi, la banii astia o sa pot da transportul gratuit la hainute pe Bucuresti, era o suma oarecum suportabila.

Incepe colaborarea, incep si problemele: nu ridicau coletele la timp, ziceau ca vin sa ridice si nu mai veneau, ma trezeam cu agenti de 18 ani la usa care nu stiau sa deschida gura, nu stiau nici macar firma unde lucreaza cum se numeste, livrau cum ii taia capul, fara sa respecte indicatiile de pe AWB, ma rog, o intrega telenovela.

Dupa 2 saptamani in care le-am tot reprosat ca sunt praf, doar ce le platesc prima factura si primesc email "Sunteti prea mari pentru noi, incetam colaborarea cu dvs."

Zic OK, mai aveti sa-mi aduceti 2 rambursuri, 150 lei, ii astept si incheiem colaborarea.
Si surpriza, vine raspunsul: "Noi nu mai avem sa va dam nimic, am incheiat colaborarea!"

Evident ma cert un pic cu tipul cu care semnasem contractul, directorul de vanzari, il fac tepar, ne tiganim la telefon.

Peste cateva zile ma intalnesc in zona cu unul din pustanii care lucra pentru ei si ma infig in el sa aflu mai multe, cum sa dau de asta, de seful lui. Se apuca omul sa spuna cum nu le dau salariile, cum sunt o mana de oameni si-i salahoresc pe jos, prin zapezi, mai multi sefi in firma decat agenti, ca e o firma de mizerie, ca nu sunt singurul tepuit, etc, etc...si ca si el isi cauta de munca in alta parte.
Imi vine stralucita idee sa-i zic de site-ul desprefirme.com (vad ca nu mai exista), un site unde angajatii isi spuneau ofurile despre firmele in care lucrau; ii zic sa scrie acolo despre toate pataniile lui din firma, si la cateva zile chiar gasesc la cautari pe google postarea astuia. Postarea avea un singur defect, continea si parte din povestea tepei luate de mine, si probabil seful astuia a asociat postarea cu mine; asa ca s-au gandit sa ma aranjeze.

Dupa vreo luna de zile ma trezesc la cautari google ca aparea scris mare pe vreo 10 forumuri de mamici "Teapa la bebenou, am cumparat hainute mucegaite, nenerocitii, ma rog de ei sa-mi dea banii inapoi, ma duc la OPC", ma rog, tiganie.
Iti dai seama ca au sarit mamicile, "nenorocitii', 'nu-mi vine sa cred', zeci de comentarii...pana a gasit John si a dat si el dreptul la replica, citisera mii. Chiar va recomand sa va activati alertele de la google, va pot salva de multe neplaceri.
http://www.google.com/alerts Iti bagi numele, brandul sau cuvantul cheie care te intereseaza, si cand cineva scrie ceva ce contine cuvantul acela, esti notificat pe email.

Asa, sa continui povestea. Unii administratori de forum au fost inspirati si au cerut dovezi, un AWB, o factura, o chitanta, un ceva, un ID de reclamatie la OPC. Altii au zis "continutul e proprietatea utilizatorului ce a postat, nu pot sa-l sterg, daca vreti puteti posta si dvs dreptul la replica". Cu alte cuvinte poate oricine sa defaimeze pe oricine, cu orice acuze, nu e treaba noastra, pentru noi asta inseamna trafic. Unii administratori / moderatori de forum chiar au facut comenzi sa se convinga. Nu stiu daca aveau nevoie de hainute pentru copii sau au facut-o din responsabilitate sociala, probabil un pic din ambele, dar oricum am fost placut surprins. Mai exista speranta.
Si unii sigur au facut comanda ca pomenesc de niste cadouase pe care le bagam noi in colete ca si element surpriza, si alea nu le avem la vanzare.

Si uite asa am ajuns eu cu numele magazinului implicat in mizeria asta, si dupa aproape un an jumatate inca mai sunt mamici care-mi trimit email si-mi spun : "Am stat un pic cu teama, am vazut niste discutii pe forumuri  si nu stiam daca sa comand sau nu , dar sunt foarte ok hainutele." Si asta scrie cel care a avut curajul sa cumpere. Cei mai multi care citesc pe forum o astfel de postare prefera sa nu riste si sa cumpere din alta parte. Eu asa as face.

Problema apare ca nu pot sa scap de ca**tul asta, imediat sub numele site-ului meu apar la cautari in google postarile astea; postari pe care initial le-am ignorat, insa de curand nu s-a mai concretizat o colaborare cu o mare multinationala, caci ei nu stau sa explice la mii de angajati ca bebenou e ok si ca pot comanda in siguranta. Pana si pagina mea de facebook care are PageRank bun si 24.500 de likeuri e in spatele postarilor astora.

Faza tare aici incepe.
Google nu da nici un fel de suport, daca nu e pe adwords unde au interes si fac bani...ei nu asigura suport. Cu alte cuvinte "shacaliti-va intre voi".
Unii administratori de forum au mai modificat numele postarii, au scris ca e ok magazinul bebenou, ca au facut ei comenzi de test, unii administratori de forum ma ignora total si mi-au dat doar dreptul la replica caci le convine ca sunt indexate de google si le aduce trafic. Alti administratori spun ca drepturile asupra continutului apartine userului ce a facut postarea.


Si uite asa ajungi din nou sa zici : Ieftin e sigur prost, mai bine stateam dracu' in banca mea si lucram cu Fan Curier, plateam mai mult dar nu aveam atatea dureri de cap.
Si cat timp pierdut cu un astfel de rahat. Timp, nervi, bani. Ti-o iei nevinovat.
Imi dau seama cat de expuse sunt businessurile on line, oricine poate ponegri pe oricine, unele forumuri sunt moderate cum sunt moderate.

Macar de ar fi fost un caz real. Se putea intampla. Vorba aceea, am peste 10.000 de comenzi onorate pana acum, s-a mai intamplat sa nu se potriveasca o masura, sa nu-i vina copilului hainuta, sa comande parintele gresit masura, sau sa ia de cadou fara sa stie masura exacta, s-a mai intamplat sa gresim si noi, dar am schimbat produsul pe cheltuiala noastra. De-asta avem si 30 de zile perioada de retur in loc de 10, tocmai sa stie omul ca poate sa ia cu incredere.

Oricum, am vrut sa dau in share povestea asta ca sa invete si altii ceva din asta.

Si poate pe viitor vom avea si legislatie sau suport pt astfel de situatii.
Goagale, poate ma auzi!


Un comentariu:

MamicaMea.ro spunea...

Dupa cum am explicat si pe forumul nostru, consider ca este mai bine sa desconspiram o actiune de defaimare si sa expunem public faptul ca aceasta este o actiune de defaimare decat sa stergem. Pentru ca noi stergem dar altii nu o vor face si va ramane pe internet doar ceea ce scrie rau despre voi.
Noi ne-am dat seama din prima ca este o actiune de defaimare, am amai intalnit astfel de situatiii