miercuri, 20 august 2008

Bullshit in procente

Cam asa s-ar putea descrie 'sondajele' de pe bloguri. De fapt, nici nu stiu daca se pot numi sondaje. Nu sunt nici macar un WAPI. Sunt un fel de alba-neagra, la final rezultatul e cel pe care-l vrea autorul.
Totul a plecat de la prima postare a mea a unui 'sondaj' si de la postarea Nonei Serbanescu cu rezultatele unui sondaj.

Cand am postat intrebarea cu popii (plecata de la articolul Despre popi si preoti) eram curios ce parere au si ceilalti din jurul meu legat de jobul asta. Dar am constatat ca pot vota de fiecare data cand ma conectez de acasa (luand IP-ul in DHCP) sau as putea vota de la toate cele 35 de calculatoare pe care le am in firma, si de la cele 15 ale vecinului de vis a vis care mi-e prieten. Adica as fi putut vota astfel incat la final asa zisul sondaj sa rezulte (on line, in vazul tuturor) asa cum as vrea eu. Bine ca nu-s perfid.

Nona publica rezultatele unui sondaj facut la ea pe blog, si trage niste concluzii. Intentia e buna, dar rezultatele sunt segmentare. Ca nu respecta reguli de statistica de cote pe sex, varsta, ocupatie, status social-economic ar fi una elementara. Ea a verificat parerea cunoscutilor/amicilor, interconectatilor ei on line, care-i cunosc blogul, care au acces la el, care au un anumit profil.
In astfel de 'sondaje' de pe bloguri ies din calcule x% populatie rurala fara acces la net, x% populatie urbana fara PC si cunostintze despre internet si mai ales cunostintze despre existentza blogului acesta. Poate avea ca si mine sute/mii de persoane in lista de mess, dar profilul lor are multe lucruri in comun, si cu sigurantza nimic in comun cu muncitoarele de la Apaca,cu octogenarul popa x din satul Moldoveni, cu Ninel muncitor pe shantierul Complexul Primaverii sau bishnitzarul Romica din Vitan.

La final, rezultatele sunt segmentare, cu parerile a x oameni, de profil asemenator.
Si daca mai am si posiblilitatea sa manipulez rezultatele, dau nastere unui mare shit, numit generic, sondaj.
Material numai bun pt ziare si media fara audientza, fara subiecte, fara coloana vertebrala, rezultate/interpretari pe care masa le ia drept bune si actioneaza in consecintza.
Si daca un ca**t atat de inofensiv poate influentza daca e preluat de tabloide, ma intreb cat influenteaza un ca**t gandit, calculat, cu target.
Si cand te gandesti ca noi la marketing ne ocupam si cu d-astea...:-S

2 comentarii:

Anonim spunea...

Pai, maestre, nu-mi dau seama de ce te miri asa. Daca te pricepi cat de cat la sondaje, desigur stii ca pentru a fi credibile trebuie sa aiba reprezentativitate. Or, in conditiile in care tu ai doar cativa cititori, doar o parte dintre ei voteaza si, in plus, iti si seamana cat de cat ca profil, rezultatele nu au cum sa fie ok. Sondajele de pe bloguri sunt doar niste jucarii, sa mai tii lumea ocupata si sa dai impresia ca te intereseaza parerea altora. :)

Unknown spunea...

Ma mirase vehementza unora cum ca datele sondajului lor si concluziile/insemnatatea lor sunt siuper...relevante. Datatoare de linii si canoane socio-culturale.
In plus am vazut pe multe bloguri 'sondaje' si cunosc ziaristi care scriu articole si articole despre ceea ce reiese din 'sondajele' postate pe site-urile lor sau ale ziarelor...